Hyvät neuvot kalliit myös työpaikalla

 Työelämässä on paljon kaikenlaisia asioita, joita on hyvä jokaisen noudattaa. Myyjänä työskentely ei aina ole helppoa. Asiakkaita on erilaisia. Asiakas voi olla tuttava, ystävä, partneri, tai muukalainen. On laatutietoisia ja hinta vertailijoita. Hinta mielikuva koostuu usein arvon, laadun, ja luotettavuuden perusteella. Tarjouksessa oleva tuote, jota asiakas lähtee hakemaan, voi joskus olla pettymys, jos tuote on suuren kysynnän vuoksi päässyt loppumaan tai tavarantoimittaja ei ole pystynyt sitä toimitusvaikeuksien vuoksi toimittamaan enempää. Asiakkaalle se on suuri pettymys, jonka vuoksi hän saattaa hiukan suutahtaa, mutta aika usein he ymmärtävät miksi kyseistä tuotetta ei ole. Yleensä näihinkin tilanteisiin pyritään löytämään ratkaisu, jotta asiakas saa esim. korvaavan tuotteen tilalle. Ja näin toimimalla saadaan asiakas hyvälle tuulelle, että hänelle jää hyvä mieli, kun hän poistuu myymälästä, ja tulee uudestaan ostoksille. Asiakkaalle ei koskaan kannata puhua niin sanottua ammattisanastoa, jota käytetään työkavereiden kesken, koska he eivät ymmärrä mitä ne sanat tarkoittavat. Puhu siis heille niin sanotusti normaalilla kielellä. Asiakkaan toiveet ja tarpeet pitää ottaa huomioon ja kuunnella ja ottaa vastaan heidän antamia niin sanottuja risuja ja ruusuja. Työpaikalla ei koskaan pidä puhua kovaan ääneen esim. kassalla istuessa palvelutilanteessa asiakkaan ollessa kassalla, esim työkaverille omista asioista, vaan nämä asiat yleensä jutellaan tauolla taukotilassa. Ja jos joku tuttu sattuu tulemaan kassallesi, niin älä puhu hänen kanssaan omista henkilökohtaisista asioista muiden asiakkaiden kuullen, koska siitä tulee hiukan kiusallinen olo itselle ja muille työtovereille ja se antaa itsestä huonon kuvan asiakkaalle ja yritykselle. Eikä asiakasta kiinnosta kuulla mitä esim. olet tai aioit tehdä viikonloppuna? Töissä ollessa puhutaan ainoastaan töihin liittyvää asiaa. Tauot on omien tarinoiden keskustelua varten. Anna siis työkaverillesi työrauha, kun esim. hän palvelee asiakasta. Hyvän yhteishengen ylläpitämien työpaikalla, antaa energiaa työpäivään, jaksat paremmin ja voit henkisesti paremmin, luomalla positiivistä energiaa muihin työtovereihin. Jos sinulla on jostakin syystä todella huono päivä, niin kannattaa sanoa, siitä työkaverille, esim. että anteeksi, mutta minulla on tänään todella huono päivä, huono tuulisuus ei johdu teistä. Työpaikalla on otettava vastaan palautetta, työkaverilta sekä päälliköltä tai johtajalta. On se sitten positiivistä tai negatiivistä, mutta ota siitä opiksesi, älä loukkaannu heidän sanoistaan, heillä on vain tarkoitus auttaa ja neuvoa sinua tekemään asiat oikein Palautteen saaminen ei koskaan tarkoita mitään henkilökohtaista kenellekkään. Älä koskaan puhu työpaikalla kenestäkään mitään asioita selän takana, vaan kerro se suoraan hänelle itselleen. Kaikki asiakkaat ovat tervetulleita kauppaan ostoksille, ravintolaan syömään tai juomaan kupin kahvia ikään tai sukupuoleen tai uskontoon katsomatta. Tsemppaamalla työtoveria päivän aikana, antaa se hänelle intoa ja hyvää mieltä, että jaksaa käydä töissä. Muista siis antaa päivän aikana myös positiivistakin palautetta. Älä sano kassalla ääneen palvellessa asiakasta mitään hänen henkilökohtaisia tietoja ääneen muiden kuullen, ettei tiedot joudu vääriin käsiin Vaikka olet opiskelija tai työelämässä, koulutusta on aina, tulee paljon uutta asiaa, joka pitää käydä läpi, oppi ja ikä kaikki .Työpaikalla voit aina tuoda omia ideoita ja ajatuksiasi rohkeasti esiin. Luottamalla ja uskomalla itseesi omiin unelmiisi pääset pitkälle niin työelämässä kuin opiskelussa. Opiskelu ja työssäkäyminen ei aina ole helppoa, mutta älä ota siitä turhaa stressiä, hiljaa hyvä tulee, ajatellen aivan kaunis, ja ei kukaan ole seppä syntyessään. Tekemällä oppii ja vuosien kokemuksen myötä kehittyy niin opiskelussa kuin työelämässä.



                                 


Kommentit

Suositut tekstit